Tuesday 6 November 2012

bUmI BerTuAh~~

          Sebagai rakyat Malaysia, kita adalah bertuah kerana bentuk bumi Malaysia bukan sahaja stabil, malah boleh ditanam pelbagai jenis tumbuhan yang mendatangkan buah. Contoh buah-buahan tempatan yang ditanam di Malaysia ialah buah tembikai, buah rambutan, buah durian, buah langsat, buah mangga, buah limau, pisang, buah betik, buah anggur dan buah strawberi.

       
          Selain itu, Malaysia sesuai untuk menternak banyak binatang seperti ayam, itik, lembu susu dan  kambing. Haiwan-haiwan ini memprodukkan daging, susu, telur dan kulit.

     


         Di tanah tinggi pula, peladang teh dapat mengusahakan ladang teh dengan berjaya. Daun-daun teh yang dihasilkan daripada ladang tinggi adalah berkualiti tinggi dan enak diminum. Contoh tanah tinggi yang iklimnya sesuai ditanam pokok teh ialah Ladang Tinggi Cameron dan Ladang Tinggi Kinabalu.

          Jadi, sebagai rakyat Malaysia, kita seharusnya selalu bersyukur kepada Tuhan kerana mengurniakan tanah Malaysia yang tidak menimpa tragedi semula jadi dan kaya dengan pelbagai jenis hasil tempatan.


No comments:

Post a Comment