Thursday, 8 November 2012

Ayat Dasar

Hi, murid-murid...... Tahukah anda apa itu Ayat Dasar?

Ayat Dasar ialah ayat yang menjadi dasar atau sumber bagi pembentukan semua ayat lain dalam sesuatu bahasa. Ia dapat menjadi ayat dasar kepada ayat-ayat lain. 

4 pola ayat dasar:
~Pola 1 : Frasa Nama + Frasa Nama (FN + FN)
~Pola 2 : Frasa Nama + Frasa Kerja (FN + FK)
~ Pola 3 : Frasa Nama + Frasa Adjektif (FN + FA)
~ Pola 4 : Frasa Nama + Frasa Sendi Nama (FN + FS)


*Saya telah menunjukkan beberapa contoh Ayat Dasar dalam unit Anggur di Malaysia. Bolehlah murid-murid melihat contoh ayat-ayat dasar yang dapat ditulis mengikut gambar-gambar berikut. 



1. Nama saya Ai Ling. 
2. Nama ibu saya Min Suan.
3. Saya ada empat orang adik-beradik. 
4. Kami melihat banyak buah anggur.




1. Keluarga saya melawat ke ladang anggur.
2. Pekerja ladang memetik buah anggur.
3. Kami mengambil gambar di sana.








1. Buah anggur hijau.
2. Buah anggur masak.
3. Saya memetik buah anggur.
4. Buah anggur sangat sedap.




1. Abang Ai Ling ke gerai.
2. Kismis ini untuk adik.
3. Ayah membeli buah anggur.
4. Buah anggur harganya berpatutan.
5. Saya suka makan kismis.
6. Adik suka makan kismis. 




Harap maklumat ini dapat membantu anda dalam pembelajaran!! Sekian......

No comments:

Post a Comment